També ha estudiat filologia catalana...

Jordi Llavina Murgadas
Anys d’estudi de filologia catalana a la UB: 1987-1991

Trajectòria personal i professional.

Després de quatre anys treballant en el sector editorial (Editorial Columna: de 1989 al 1992), vaig guanyar unes oposicions a l’ensenyament secundari (any 1993). Vaig fer classes durant cinc anys en diversos instituts del país. Fins a l’any 1999, en què vaig començar a treballar a Catalunya Cultura, realitzant un programa de llibres. A partir d’aquí, la meva feina s’ha centrat en el periodisme cultural: ràdio, televisió, diaris… Des de fa uns quants mesos, tinc la meva pròpia empresa de negre literari, En Negreta (www.ennegreta.cat). Això em permet continuar escrivint els meus llibres.

Destacaria de la formació rebuda en els estudis de filologia catalana.

Hi vaig aprendre rigor i sistema. Aquests dos valors m’han servit sempre més per treballar en qualsevol matèria o àmbit.

El més útil dels estudis de filologia catalana.

Vaig tenir com a professor Joan Solà. Sens dubte, un dels aspectes més útils de la meva formació com a filòleg (de fet, sóc llicenciat en filologia; no em defineixo pas com a filòleg) van ser les classes de sintaxi del doctor Solà. Hi vaig aprendre a dubtar i a mirar de resoldre satisfactòriament qualsevol problema de llengua, ja fos teòric com pràctic.

En els estudis de filologia catalana s’hi troba a faltar.

Més amplitud en els interessos.

Complementar i actualitzar els estudis de filologia catalana.

La meva connexió bàsica (limitada) amb la carrera són les lectures que faig de tema lingüístic. No són les preponderants, però sí que em permeten refrescar coneixements o, en molts casos, adquirir-ne de nous.

Percepció dels estudis de filologia catalana amb el temps.

Ara, amb la virtualitat, tot sembla molt diferent. Però per a mi els coneixements que vaig adquirir en aquells cinc anys continuen sent tan vàlids com fa vint anys, quan em vaig llicenciar. Potser, si miro de ser crític, aprofitaria un vint per cent del que vaig aprendre. La resta, el 80%, no m’ha fet gens de nosa, però tampoc no m’ha servit de gaire.

Un consell per als actuals estudiants de filologia catalana.

Els aconsellaria que estudiessin la carrera sense la pruïja de voler trobar, de seguida que acabin, una ocupació professional. I de cara a la seva projecció professional, els recomanaria que no es tanquessin a l’àmbit de la seva especialització. El periodisme, posem per cas, no passa un moment gaire esplendorós, però és evident que pot ser una disciplina concomitant amb la del graduat en filologia.