Premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística

tuson

Amb l’objectiu de recordar i reconèixer la tasca de Jesús Tuson per donar a conèixer i fer respectar la diversitat lingüística del món, el Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades de la Universitat de Barcelona, la Xarxa Vives d’Universitats i Òmnium Cultural convoquen el premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística.

El concurs és obert a professors i estudiants de les universitats de la Xarxa Vives d’Universitats i de les universitats estrangeres vinculades a programes de l’Institut Ramon Llull. S’hi poden presentar treballs de fi de grau o de fi de màster, tesis doctorals, llibres, capítols de llibre, articles en revistes científiques o articles d’alta divulgació que tinguin com a tema la diversitat lingüística del món. Cal que siguin treballs sobre les llengües del món, especialment les que han rebut menys atenció en la bibliografia del nostre entorn, amb subtemes com: descripcions de llengües (fonètica, fonologia, morfologia, sintaxi, semàntica, pragmàtica, lèxic, fraseologia); treballs sobre tipologia lingüística; propostes de classificació de llengües; treballs de sociolingüística (actituds, usos, etc.); estudis sobre contacte de llengües; estudis sobre processos de substitució lingüística; estudis sobre revitalització lingüística o planificació lingüística.

El termini de lliurament és el 31 de març de 2024. La dotació del premi és de mil euros (1.000,00 €).

Bases de la convocatòria [PDF]

Jesús Tuson (1939-2017) va ser catedràtic de lingüística general a la Universitat de Barcelona. A més de la seva tasca docent, va crear una àmplia obra assagística que ha estat fonamental en els darrers anys a l’hora de conèixer i reconèixer el valor de la diversitat lingüística. Treballs com El luxe del llenguatge, on es presenta el llenguatge com una capacitat humana universal, Mal de llengües, ple d’arguments contra els prejudicis lingüístics, o Patrimoni natural, entre molts d’altres, han estat font d’inspiració per a nombrosos defensors de la diversitat lingüística.